ÖMER AYAZ Resmi Web Sitesi
Sigara Fetvası
Dürr-ül-muhtar kitabının beşinci cildinde buyuruluyor ki:
Hanefi âlim İbni Nüceymi Mısri, Eşbah kitabında diyor ki:
Âyet-i kerimede ve hadis-i şeriflerde haram olduğu bildirilmeyen şeyler, aslı üzere helal olur Veya helal ve haram diye hüküm verilemez Hanefi ve Şafii âlimlerinin çoğu, böyle şeyler helal olur dedi İbni Hümam, Tahrir kitabında da böyle söylüyor Bunun için, Besmele ile kesildiği bilinmeyen hayvana ve zararı görülmeyen ota helal denir Tütün de böyledir Âlimlerin çoğuna göre, helaldir Birkaçına göre ise, hüküm verilemez [Uyun-ül-besair’de, Hamevi Eşbahı şerh ederken, (Buradan tütün içmenin helal olduğu anlaşılıyor) buyuruyor]
Hanefi âlimlerinden, Şam müftüsü, Abdürrahman İmadi, Hediye adındaki kitabında, (Tütün; soğan, sarmısak gibi mekruhtur) buyurdu İbni Abidin, bu satırları açıklarken buyuruyor ki:
Vehbaniyye şerhinde, (Tütün içmek ve satmak yasak edilmelidir) diyor [Tütünü yasak eden dördüncü Murad han zamanında bulunan Şernblali de, (Halife mubahları yasak edince haram olur) diyerek, tütün yasak edilmeli demiş, fakat yine de haram veya mekruh dememiştir]
Mısır’da, Maliki âlimlerinin büyüklerinden Ali Echüri hazretleri tütünün helal olduğunu bildiren kitap yazıp, dört mezhep âlimlerinin, tütünün helal olduğunu bildiren fetvalarını nakletmiştir
Abdülgani Nablüsi hazretleri de tütünün mubah olduğunu bildiren, Essulhu beynelihvan kitabında diyor ki:
Tütün bazılarına zarar verirse, yalnız bunlara haram olur, başkalarına haram olmaz Bal, safra hastasına zarar verir Fakat, başkalarına haram değildir Her şey aslında helaldir Haram veya mekruh diyebilmek için, delil lazımdır Şarap habislerin en kötüsü iken ve Resulullah İslamiyetin bildiricisi olduğu halde, şaraba haram demedi Âyet-i kerime ile yasak edilmesini bekledi O halde, tütün içmek mubahtır, helaldir Kokusu ise tab’an mekruhtur Şer’an mekruh değildir
İbni Abidin hazretleri devam ederek buyuruyor ki:
Tütün içmek Şafii’de haram değil, tenzihen mekruhtur Hatta, zevce tütünü bırakınca, zarar görmezse, meyve gibi olur Kocasının tütün parası vermesi lazım olur Tütünü bırakınca, kadın zarar görürse, ilaç gibi olur
Tütünü haram sananların vesika olarak ileri sürdükleri, Berika kitabının sahibi Muhammed Hadimi hazretleri diyor ki:Bazıları, (Tütün ve kahve kullanmak da, âdette bid’attir İkisi de haram değildir ve mekruh da değildir Doğrusu da budur Bunlara haram diyen, âdette bid’ati haram etmiş olur) dedi Bize göre, kahve belki böyledir Fakat, bunu da, kullanmamak daha iyidir Çünkü, hakkında söz birliği yoktur Tütüne gelince, haram olmadığı doğru ise de, mekruh olduğunda şüphe yoktur Çünkü, helal olmasında söz birliği yoktur Hadis-i şerifte, (Soğan, sarmısak yiyen, mescidimize gelmesin) buyuruldu Çünkü, melekler pis kokudan incinir Cüzzam, baras hastaları, yarası kokanlar, üzeri balık kokanlar da böyledir tütünü içmek de bunun için mekruh olur dedi Salih olan kimse, bu hadis-i şeriften korkarak tütün içmez (Berika)
Abdülgani Nablusi hazretleri diyor ki:
Tütün ve kahve için çeşitli şeyler söyleniyor ise de, sözün doğrusu, ikisine de haram ve mekruh dedirtecek bir sebep yoktur Her ikisi de, (Âdette bid’at)dir Herhangi bir sebep göstererek bunlara haram diyen kimse, âdette bid’at olan şeye haram demiş olur Âdette bid’ate haram denilemeyeceğini, cumhuri ulema bildirmiştir (Hadika s143)
İsmail Hakkı hazretleri, ilk zamanlarında tütünün haram olduğunu yazmıştı Çünkü, sultan Murad, tütün içmeyi yasak etmişti İçen öldürülüyordu Bu âlim, tütünü değil, tütün içmeyi, idama sebep olduğu için haram demişti Hükümet, tütün yasağını kaldırdıktan sonra, yazdığı kitabında, tütünün haram olmadığını bildirmiştir [Bursa’da Orhan kütüphanesinde bu kitap vardır]
Maliki âlimlerinden Ali Echüri hazretleri buyuruyor ki:
Tütün, aklı gidermiyor Necis de değildir Böyle olunca, tütün içmek haram değildir Başka türlü zararlara sebep olursa haram olur Zarar vermeyen kimseye haram değildir Afyonu, aklı gidermeyecek az miktarda yemek caiz olduğu gibi, tütünü de aklı gidermeyecek miktarda içmek caiz olur Bu ise, insanlara göre ve içilen miktara göre değişir Bir kimsenin aklını gideren miktar, başkasının aklını gidermez Tütün haramdır, diye kesin söylenemez Bunu ancak din cahili olan söyler Aklı gidermeyince, helal olduğu anlaşılmaktadır Tütün, israf olduğu için haramdır da denilemez Çünkü, mubah olan şeyi almak için verilen mal israf olmaz Zararlı olduğundan haramdır demek de ilmi bir söz değildir Çünkü, zarar verene haram olur Zarar vermeyene haram olmaz Hanefi âlimlerinden şeyh Muhammed Nihriri, uzman doktorun sözü ile veya tecrübe ile zarar verdiğini anlayan kimseye tütün içmek haram olur Böyle kesin anlaşılmadıkça, helal olduğuna fetva vermiştir Tütün hakkında bir hadis yoktur Hanbeli âlimlerinden Meri bin Yusüf Mukaddisi, Tahkikul-burhan fi-şanid-duhan kitabında, başka zarar vermedikçe tütünün haram olmadığını, ateş dumanını ağza çekmek gibi olduğunu, bunun haram olacağını ise kimsenin bildirmemiş olduğunu yazmaktadır Yeni meydana çıkan bir şey, mubaha benzerse mubah olur Harama benzerse haram olur Aklı olan bir din adamı, tütünü elbet mubahlara benzetir Zarara sebep olmadıkça haram diyemez Aklı gidermeyecek kadar tütün içmenin haram olmadığını dört mezhep âlimleri sözbirliği ile bildirmişlerdir (Gayet-ül-beyan)